Cari Guna Google

17.2.11

Panduan Cipta Google Profile anda sendiri..



Google Profile merupakan satu lagi fungsi utama Google terutamanya untuk peniaga online, bisnes kecil-kecilan atau individu yang suke letak profile mereka dalam dunia internet. Cuma taip google profile dalam search box atau layari www.google.com/profiles. Selepas itu anda hanya perlu klik pada create a profile..

Sebenarnya google profile ni banyak juga memberi manfaat kepada online bisnes yang baru nak berkembang.. google profile ni anda boleh link dengan gambar2 anda di picasa web atau flickr. Lokasi anda atau premis perniagaan anda juga boleh link di Google Map.. Gambarajah di bawah menunjukkan profile anda akan disenaraikan dalam enjin carian google selepas sahaja anda 'create' profile anda.. jadi lebih mudah untuk pelanggan menemukan anda secara online..



Post ni menunjukkan screen shot secara ringkas Google pro
file yang telah saya create baru-baru ini.. untuk gambar lebih jelas & terperinci boleh google atau klik www.google.com/profiles/sfdaus

Screen shot/ gambarajah profile saya:


Screen shot ini menerangkan secara ringkas mengenai diri saya..



Screen shot kedua pula menunjukkan contact info saya, atau cara untuk dihubungi (bagi memudahkan pelanggan)




Serta screen shot terakhir menunjukkan Google buzz yang saye aktif kan pada setiap post di blog saya.. ini memudahkan follower atau pelanggan untuk mengetahui maklumat terbaru dari anda atau mengenai blog post anda.



Ok.. sekian dulu setakat ini, insya'Allah saya akan sambung lagi lebih detail tentang kegunaan Google profile di post akan datang.. Kalau anda nak tengok contoh, blog google di www.google.com/profiles/sfdaus

P/s: semoge post yg tak seberapa ni dapat memberi manfaat pada anda atau sesape sahaja.. :D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...